Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - China finding unlikely allies with foreigner YouTube force



China finding unlikely allies with foreigner YouTube force

Content image - Phnom Penh Post
This photo taken on September 2 shows Jason Lightfoot speaking on his YouTube channel as seen on a computer screen in Beijing. AFP

China finding unlikely allies with foreigner YouTube force

With YouTube videos “debunking” allegations of human rights abuses and diatribes on Western “conspiracies” against China, an unlikely set of foreigners are loudly defending Beijing from its international critics.

They are teachers and business owners from Britain, Colombia and Singapore, a collage of YouTubers garnering fame for their video takedowns of what they say are unfair accusations against Beijing.

Videos alternate between praise of China’s rapid development and rebuttals of negative foreign reports about the country.

Experts say they are being deployed as a weapon in the information war against China’s critics, with hundreds of videos reaching millions of viewers.

“I am trying to reach the people that have been brainwashed,” said Fernando Munoz Bernal, a Colombian English teacher in southern China’s Dongguan and the owner of the “FerMuBe” channel.

Bernal, who came to China in 2000 and has nearly 30,000 YouTube followers and 18,000 subscribers on the Chinese platform Bilibili, was among the vloggers who rebutted allegations of human rights abuses in Xinjiang this year.

In an April video, he accused foreign media of distorted reporting on Xinjiang and defended local businesses’ reluctance to speak to correspondents against “whatever lies and rumours journalists concoct”.

Western media seek to deflect from problems in their parts of the world by “creating enemies out of thin air” in China, he told reporters.

He is not alone.

“Does this look like oppression? Take a look at this buffet!” says Brit Jason Lightfoot, with 173,000 subscribers, in another video of the same genre as he visits a restaurant in Guizhou province.

The US and other governments allege genocide is taking place in Xinjiang while rights groups say Chinese authorities have imposed mass detention and forced labour in the region.

Beijing denies the allegations and has gone on the offensive against governments, individuals, media groups as well as companies that have promised probes into their Xinjiang supply chains.

Paid stooges? Not us

The vloggers deny being paid mouthpieces for the Chinese government, instead claiming to be on self-appointed missions to clear up misconceptions about a country they love.

Their backgrounds are often in fields unrelated to current affairs or politics, while their videos blend footage of everyday life with passionate commentaries defending China.

Bernal, who speaks some Chinese, said he was motivated by fear of a conflict between China and the West sparked by what he calls a “disinformation campaign” against Beijing.

Content image - Phnom Penh Post
Lee Barrett of the ‘Barrett’ channel, which has over 300,000 YouTube subscribers, recently addressed the question of Chinese state media repurposing his content for PR. AFP

“If there is a war, it’s my life at risk,” he said.

YouTube is inaccessible inside China without special VPN software.

Yet like the other YouTubers, Bernal’s subtitled videos get a warm reception on Chinese social media platforms including Bilibili, while state media frequently republishes their content and features the vloggers online.

The same media often rips into unfavourable reporting by accredited foreign journalists.

“Where possible, the propaganda system is bound to integrate them into their own propaganda efforts,” Florian Schneider, politics researcher and director of the Leiden Asia Centre, told AFP.

Bernal said he and other YouTubers shared “opportunities to collaborate with state media” but insisted he was not a propagandist for China’s Communist Party.

His videos have featured tours sponsored by the government-run China Radio International, where he interviews other YouTubers about criticisms of China and explores rural development projects.

In one video, he slams the 2019 pro-democracy protests in Hong Kong as “terrorism” and suggests the US was attempting to provoke a war with China by supporting the movement, while referencing 9/11 conspiracy theories.

Preaching to the converted

Lee Barrett of the “Barrett” channel, which has over 300,000 YouTube subscribers, recently addressed the question of state media repurposing his content for PR.

“If you’re making some content that the government likes, or whatever, what’s the problem with them reposting it?” he said in a video.

Barret declined to be interviewed by AFP after initially agreeing to speak.

Many of the vloggers started their channels with apolitical lifestyle videos, but their content has in recent months dovetailed with official narratives.

Lightfoot’s early videos were focused on his travels around Asia as he sampled street food and sang at karaoke lounges.

But last year, he began posting frequently on Western “lies” about China, while making spoof videos of an exaggerated, fictional “BSB news” network modelled after the BBC.

Beijing routinely condemns BBC reporting for alleged bias, accusing it of fabricating human rights abuses.

Lightfoot did not respond to AFP’s request for an interview.

It is difficult to quantify the influence of the YouTubers outside China, with many of their commenters claiming to be grateful Chinese.

That raises a question about their target audience, says analyst Schneider, as the videos are “hardly going to convince anyone who is not already a believer”.

While researchers have said China uses fake accounts and “bots” to manipulate online traffic, AFP did not find proof that the YouTubers were part of this effort.

MOST VIEWED

  • Prince Norodom Ranariddh passes away at 77

    Prince Norodom Ranariddh, the second son of the late King Father Norodom Sihanouk and former First Prime Minister of Cambodia, has passed away in France at the age of 77. “Samdech Krom Preah Norodom Ranariddh has passed away this morning in France just after 9am Paris-time,”

  • Cambodia purchases 4 million Molnupiravir tablets

    Cambodia has arranged for the purchase of four million US-made Molnupiravir pills – enough to treat 100,000 Covid-19 patients – even though the current rate of daily infections in Cambodia remains low. The medicine will be distributed to state hospitals, pharmacies and private clinics, according to the Samdech

  • Rise in planned flights lifts travel hopes

    Six airlines have applied to resume flights in December, while two others have put in for additional flights and routes, according to State Secretariat of Civil Aviation (SSCA) head Mao Havannall on November 29. These account for 43 new weekly domestic and international flights in December, up 16

  • Is Cambodia’s travel sector in for another cheerless holiday season?

    The travel and tourism sector was heaving back to life as borders started to reopen, promising a festive vibe for the holidays and New Year. But Omicron and other Covid-related issues are threatening to close the year on a bleak note ‘Seems [like] Covid-19 won’

  • Cambodia planning new border checkpoint at Thma Da

    Cambodia is looking into the possibility of opening a new Thma Da Border Checkpoint with Thailand to boost trade and tourism. The Ministry of Public Works and Transport said on December 4 that Minister of Public Works and Transport Sun Chanthol led a technical working group

  • Hun Sen: Manet to be candidate for prime minister

    Prime Minister Hun Sen has reaffirmed that his oldest son Hun Manet will be his successor as Prime Minister if he is elected. Speaking during the inauguration of a new sewage treatment facility in Preah Sihanouk province on December 2, Hun Sen said Manet will be